Nasim Rezvan messenger
Download

📖إِلَيْهِ مَرْجِعُکُمْ جَميعاً وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا إِنَّهُ يَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ يُعيدُهُ لِيَجْزِيَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ بِالْقِسْطِ وَ الَّذينَ کَفَرُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَميمٍ وَ عَذابٌ أَليمٌ بِما کانُوا يَکْفُرُونَ
💠(بازگشت همه شما به سوی اوست ، وعده خداحق است ، همانا او خلقت را آغاز کرد و سپس آن را باز می گرداند، تا کسانی را که ایمان آورده و اعمال شایسته نمودند به عدالت ، پاداش دهد و کسانی که کفرورزیدند برایشان شرابی از آب جوشان و عذابی دردناک خواهدبود، بواسطه کفری که می ورزیدند
#سوره_یونس_آیه_4
🔑در این آیه پس از آیه قبلی که ذکر مبدأ را نمود، ذکر معادرا می نماید و می فرماید: این وعده ای به حق است (انما توعدون لواقع )(3)،(بدرستی که آنچه وعده داده شده اید محقق می شود)، (حق )یعنی چیز ثابت و واقعی واینکه وعده الهی به امر معاد حق است ، یعنی خلقت الهی به نحوی صورت پذیرفته که چرخه خلقت جز با بازگشت موجودات به سوی خالقشان تکمیل نمی شود و تمام موجودات عالم حرکتشان نهایتی دارد که همان مبدئی است که از آنجا حرکت را آغاز کرده اند( یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه )،( ای انسان ، تو دائما در حال تلاش و حرکت بسوی پرودگارت هستی ، پس او راملاقات خواهی کرد)، همچنانکه سنگی که در حال افتادن است و به زمین نزدیک می شود نهایتا به زمین می رسد، همچنین حرکت انسان و جمیع اجزای عالم جز با بازگشت به مبدأ حرکتشان تمام و کامل نمی شود. و آنگاه در مقام تعلیل این معاد و بازگشت با دو حجت بر می آید، حجت اول ): آنکه خدا که خلقت عالم را ابتدا کرده ، نهایتا آن را به سر منزل اولی بازمی گرداند، یعنی موجودات عالم به فیض خالق بوجود آمده و تا مدت معین که به سرحد کمالشان برسند به زندگی ادامه می دهند و چون آن اجل به سرآید به معنای فانی شدن آن موجود نیست ،بلکه خدای متعال او را به سوی خود بازمی گرداند و حجت دوم ): اینکه خداوند معاد را قرار داد تا نیک و بد، یکسان نباشند و افراد مؤمن و صالح در قیامت به پاداش نیکو و عادلانه برسند و افرادکافر و معاند نیز نتیجه عملشان را با عذاب الیم و آب جوشانی که امعاء واحشائشان را می سوزاند دریافت کنند، چون هرگز کسی که با ایمان و عمل صالح خاضع شده ، با کسی که کفر و عناد ورزیده و تکبر نموده ، یکسان نیستند و چون این دو گروه در دنیا به طور یکسان تحت سیطره اسباب طبیعی وجودی قرارداشتند، لازم است که در آخرت خداوند این دوطائفه را از هم جدا نموده وجزای متناسب هرکدام را به آنها بدهد و اگر چنین نباشد، لازمه اش نفی صفت عدل و قسط الهی خواهد بود که از صفات فعلیه خداوند هستند.
@quran

12 March 2021 | 12:01