Nasim Rezvan messenger
Download

📖وَ لَوْ يُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجالَهُمْ بِالْخَيْرِ لَقُضِيَ إِلَيْهِمْ أَجَلُهُمْ فَنَذَرُ الَّذينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنا في‏ طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ
💠و اگر خدا در فرستادن عذابشان عجله کند، همچنانکه آنان در رسیدن به خیر عجله دارند، مرگشان فرامی رسد، پس ما کسانی را که در انتظار لقاء ما نیستند در طغیانشان رها می کنیم تاسرگردان باشند
#سوره_یونس_آیه_11
🔑(استعجال ) یعنی اینکه طلب کردن چیزی با عجله و سرعت حاصل شود و (عمه )یعنی حیرت شدید. می فرماید: اگر خدای متعال در رساندن شر عذاب به مردم تعجیل می نمود،همچنانکه آنان در رسیدن به نعمات و خیر عجله می کنند، در این صورت عذاب را بر آنها نازل می فرمودو اجل آنها به پایان می رسید، اما خداوند در رساندن عذاب و شر به آنان ، عجله نمی کند و این افراد منکر معاد و خارج از حوزه دین رابه حال خودشان رها می نماید تا در طغیان و تجاوزشان متحیر و سرگردان باشندو درک نکنند که چطور اسباب و علل طبیعی واسطه امر الهی هستند. چون انسان بر اساس طبعش موجودی عجول است و می خواهد همه اسباب علل جمع شوند تا او زودتر به خیر برسد،اما سنت الهی در اسباب طبیعی تابع هوی و هوس انسانها نیست ، بلکه سنت خداوند بر اساس حکمت است و لذاخداوند براساس مصالحی در تعذیب آنها عجله نمی کند و آنها را به حال خودرها می نماید.
@quran

19 March 2021 | 03:35

📖دَعْواهُمْ فيها سُبْحانَکَ اللَّهُمَّ وَ تَحِيَّتُهُمْ فيها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ
💠تنها صحبت آنها در آنجا این است که می گویند: منزهی تو ای خدای ما و تحیت و درود آنها در آن بهشتها سلام است و آخرین گفتارشان این است که ستایش فقط مخصوص پروردگار جهانیان است
#سوره_یونس_آیه_10
🔑اولیاءخدا که در جنات نعیم مستقر شده اند، خداوند با کرامت خود قلبهایشان را از هرشریکی برای خدا، پاکیزه کرده و در دل آنها هیچ محبتی غیر از محبت خدای سبحان نیست ، لذاگفتارشان هم تسبیح و منزه دانستن خدا از هر امری است که شایسته ساحت کبریائیش نیست ، یعنی خدا را از هر شریکی در اسم یا معنی و ازهر نقص یا عدمی منزه می دانند، و تسبیح آنها، هم زبانی و هم عملی و قلبی است و تسبیح اگر کمتر از این و در مرحله ای پایینتر باشد، در آن شائبه شرک وجود دارد، همچنانکه فرمود:( وما یؤمن اکثرهم بالله الا و هم مشرکون )(7)،(بیشتر مردم به خدا ایمان نمی آورند، مگر آنکه در عین حال مشرکند)،و چون اولیاء خدادلهایشان مالامال از خیر و سلامتی است ، لذا درود آنها به یکدیگر نیز با سلام است و سلام در دنیا علامت امنیت نسبی از جانب یکدیگر است ، اما در آخرت نشانه امنیت مطلق می باشدو آنان با احدی به غیر سلام و خیر مواجه نمی شوندجز آنکه طرف مقابل خیر وسلام را مبدل به شر و ضرر سازد که در این صورت اولیاء خدا نیز با شر با او برخورد می کنند و خیر و سلامی برای او نخواهد بود، ونیز اولیاء الله چون قلبهایشان کمال نعمات الهی را تمجید می کند، به هیچ نعمتی بر نمی خورند الا اینکه به یاد منعم می افتند(8)، و خدا را یاد می کنند و لذا هرگز ازپروردگارشان غافل نمی شوند و نعمتهایی که از صفات جمال و کمال الهی حکایت دارد فورا آ نان را به ذکر عظمت و جلال حق وا می دارد و در نتیجه هرنعمتی را که به وصفی توصیف می کنند در واقع توصیف پروردگارشان به افعال وصفات جمیل اوست و در نتیجه ستایشی از آنان در باره خداست و حمد خدامحسوب می گردد، چون حمد یعنی ستایش به فعل اختیاری جمیل . لذا اولیاء خدا در بهشت یک دم هم از تسبیح و تحمید پروردگارشان غفلت نمی کنند، چون خدا را حاضر می بینند و از حضرتش محجوب نیستند.
@quran

18 March 2021 | 12:34

📖إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْديهِمْ رَبُّهُمْ بِإيمانِهِمْ تَجْري مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ في‏ جَنَّاتِ النَّعيمِ
💠بدرستی کسانی که ایمان آوردند و اعمال شایسته انجام دادند خداوند به وسیله ایمانشان آنها را هدایت می کند و دربهشتهای پرنعمت جویها از زیر جایگاهشان روان می باشد)
#سوره_یونس_آیه_9
🔑در این آیه متعرض افراد مؤمنی می گردد که دعوت پیامبر را اجابت نموده ، ایمان آورده و عمل شایسته انجام داده اند، خداوند آنها را پاداش می دهد، یعنی آنها را با ایمانشان هدایت می فرماید و به سوی پروردگارشان راه می یابند، همچنانکه فرمود:(یهدی الیه من اناب )(5)، (هر کس به سوی خدا توبه کند، خدا او را بسوی خود هدایت می کند)، یعنی مؤمنان با ایمانشان به مرتبه قرب الهی صعود می نمایند و نقش عمل صالح به نتیجه رساندن ایمان در بعد عمل است ، همچنانکه فرمود: (الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه )(6)، ( کلمه پاکیزه بسوی او بالا می رود وعمل شایسته آن را رفعت می دهد). لذا ایمان و عقاید حقه ، انسان را به مقام قرب هدایت می کند و هدایت درحقیقت وسایل و مدارجی دارد که نهایتا به خدای متعال منتهی می شود ومی فرماید: آنها در بهشتهای غرق نعمات جاودان قرار می گیرند و نهرها در زیرپایشان جاریست و نعمت به معنای حقیقیش همان ولایت الهی است که بالاترین نعمتهاست .
@quran

17 March 2021 | 12:33

📖أُولئِکَ مَأْواهُمُ النَّارُ بِما کانُوا يَکْسِبُونَ
💠هماناکسانی که امیدی به دیدار ما ندارند و به زندگی دنیا راضی شده اند و دلهایشان به آن آرامش یافته و نیز کسانی که از آیات ما غافلند - آنان جایگاهشان آتش دوزخ است به جهت اعمالی که می کرده اند
#سوره_یونس_آیه_8
🔑در اینجا متعرض اعمال کفار ومنکرین روز جزا و معاد به سوی خدای یگانه و برانگیخته شدن در روز قیا مت ،می گرددومی فرماید: اینها که انتظار و امیدی برای ملاقات ، ندارند وهمت هایشان درهمین زندگی دنیوی خلاصه شده و به نعمات پست مادی آرامش یافته اند و به سبب آنها از جستجوی سعادت آخرت غافل مانده اند و نیز کسانی که با فراموش کردن آخرت و مشغول شدن به دنیا از آیات الهی غفلت کرده اند اینان جزایشان آتش جاودان دوزخ است و علت گرفتاری آنها در جهنم هم اعمالی است که دردنیا بدست خود کسب نموده اند، چون اعتقاد به معاد یکی از اصول اعتقادی دین است و با ساقط شدن آن اصولا فلسفه کلیه اوامر و نواهی و وعده و وعیدهای الهی و نیز نبوت و وحی نیز ساقط می گردد و دین از پایه باطل می شود. پس معلوم می گردد که بین کسی که رأسا منکر معاد است و هم در گفتار هم دررفتار فقط به زندگی دنیا پایبند است ، با کسی که عملا فقط هم و غمش زندگی دنیاست و آیات الهی را فراموش کرده ، اگر چه لفظا هم معقتد به معاد باشد، هیچ فرقی وجود ندارد، چون نتیجه عمل هر دو یکی است و آن همان غفلت از ذکرخداست .
@quran

16 March 2021 | 12:32

📖إِنَّ الَّذينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ اطْمَأَنُّوا بِها وَ الَّذينَ هُمْ عَنْ آياتِنا غافِلُونَ
💠هماناکسانی که امیدی به دیدار ما ندارند و به زندگی دنیا راضی شده اند و دلهایشان به آن آرامش یافته و نیز کسانی که از آیات ما غافلند - آنان جایگاهشان آتش دوزخ است به جهت اعمالی که می کرده اند
#سوره_یونس_آیه_7
🔑در اینجا متعرض اعمال کفار ومنکرین روز جزا و معاد به سوی خدای یگانه و برانگیخته شدن در روز قیا مت ،می گرددومی فرماید: اینها که انتظار و امیدی برای ملاقات ، ندارند وهمت هایشان درهمین زندگی دنیوی خلاصه شده و به نعمات پست مادی آرامش یافته اند و به سبب آنها از جستجوی سعادت آخرت غافل مانده اند و نیز کسانی که با فراموش کردن آخرت و مشغول شدن به دنیا از آیات الهی غفلت کرده اند اینان جزایشان آتش جاودان دوزخ است و علت گرفتاری آنها در جهنم هم اعمالی است که دردنیا بدست خود کسب نموده اند، چون اعتقاد به معاد یکی از اصول اعتقادی دین است و با ساقط شدن آن اصولا فلسفه کلیه اوامر و نواهی و وعده و وعیدهای الهی و نیز نبوت و وحی نیز ساقط می گردد و دین از پایه باطل می شود. پس معلوم می گردد که بین کسی که رأسا منکر معاد است و هم در گفتار هم دررفتار فقط به زندگی دنیا پایبند است ، با کسی که عملا فقط هم و غمش زندگی دنیاست و آیات الهی را فراموش کرده ، اگر چه لفظا هم معقتد به معاد باشد، هیچ فرقی وجود ندارد، چون نتیجه عمل هر دو یکی است و آن همان غفلت از ذکرخداست
@quran

15 March 2021 | 02:31

📖إِنَّ في‏ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ ما خَلَقَ اللَّهُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَّقُونَ
💠همانا در اختلاف شب و روز و آنچه خداوند در آسمانها وزمین خلق کرده نشانه هایی برای گروهی است که پرهیزکاری می نمایند
#سوره_یونس_آیه_6
🔑گردش زمین به دور خودش و تغییر کردن قسمتی از زمین که در برابر نور خورشید قراردارد موجب پدید آمدن شب و روز و جایگزینی یکی بعد از دیگری و نیز باعث اختلاف طول شب و روز در مکانها و فصول مختلف می گردد و خداوند این نظام را آیت و نشانه ای برای اهل تقوا نامیده است و در ادامه می فرماید: آنچه که خدا در آسمانها و زمین آفریده نیز آیاتی برای متقین هستند مسلم است که تک تک موجودات عالم ، خصوصا وجود خود انسان که به تنهایی عالمی گسترده و کبیر است و نظام و تدبیری که در خلقت هر یک از اجزای آنها بکار رفته ، همه حکایت از خالقی مدبر می نماید که نظام عالم را به احسن وجه تدبیرنموده و هرآینه در این موجودات آیات و دلالتهایی بر پروردگار لا شریک وجود دارد که همه آنها را خلق و تدبیر نموده است تدبیری واحد و متصل که بهتر از آن متصورنیست .
@quran

14 March 2021 | 01:29

📖هُوَ الَّذي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِياءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنينَ وَ الْحِسابَ ما خَلَقَ اللَّهُ ذلِکَ إِلاَّ بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
💠اوست که خورشید را دارای روشنایی و ماه را نورانی قرار داد و برای ماه در مسیرش منزلهایی نهاد تا شما حساب عدد سالها را بدانید، و خدا این نظام را جز به حق نیافرید، و این آیات را برای گروهی که بدانند، شرح می دهد
#سوره_یونس_آیه_5
🔑می فرماید: خداست که خورشید را نورانی و مضی ء قرار دادو برای ماه نیز ازضیاء خورشید نوری نهاد، چون ماه اشعه خورشید را می تاباند و از خود نوری ندارد و آنگاه می فرماید: برای ماه منازلی قرار داد، چون مکان و شکل ماه هرشب در آسمان تغییر می کند و می فرماید، علت این ا مر این است که شما بتوانیدبا آن حساب روزها و ماهها، را بشناسید و حساب نمایید و آنگاه می فرماید: این نظام دقیق تنها براساس حق خلق شده است ، یعنی نتیجه و غایتی از خلقت این نظام منظور بوده که حق است ، زیرا نتایجی بر این امور مترتب می شود که همه حقیقی هستند و در سراسر خلقت نظام هستی نه لغو ی درکار است ونه غرض باطل و گزافی و نه بر اساس تصادف و اتفاق ایجاد شده است . لذا خدای متعال اگر این نظام را آفریده برای آن بوده که شئون حیاتی ما راتدبیر نموده و امور معاش و معاد را اصلاح کند و به همین دلیل او خالق مدبرعالم است که جز او پروردگاری نیست . و در آخر می فرماید: خداوند این آیات آفاقی را به حسب تکوین و وجودخارجی و یا به حسب بیان لفظی ، بیان نموده ، برای افرادی که اهل دقت و اندیشه هستند و در عظمت خلقت تدبیر می نمایند.
@quran

13 March 2021 | 12:30

📖إِلَيْهِ مَرْجِعُکُمْ جَميعاً وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا إِنَّهُ يَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ يُعيدُهُ لِيَجْزِيَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ بِالْقِسْطِ وَ الَّذينَ کَفَرُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَميمٍ وَ عَذابٌ أَليمٌ بِما کانُوا يَکْفُرُونَ
💠(بازگشت همه شما به سوی اوست ، وعده خداحق است ، همانا او خلقت را آغاز کرد و سپس آن را باز می گرداند، تا کسانی را که ایمان آورده و اعمال شایسته نمودند به عدالت ، پاداش دهد و کسانی که کفرورزیدند برایشان شرابی از آب جوشان و عذابی دردناک خواهدبود، بواسطه کفری که می ورزیدند
#سوره_یونس_آیه_4
🔑در این آیه پس از آیه قبلی که ذکر مبدأ را نمود، ذکر معادرا می نماید و می فرماید: این وعده ای به حق است (انما توعدون لواقع )(3)،(بدرستی که آنچه وعده داده شده اید محقق می شود)، (حق )یعنی چیز ثابت و واقعی واینکه وعده الهی به امر معاد حق است ، یعنی خلقت الهی به نحوی صورت پذیرفته که چرخه خلقت جز با بازگشت موجودات به سوی خالقشان تکمیل نمی شود و تمام موجودات عالم حرکتشان نهایتی دارد که همان مبدئی است که از آنجا حرکت را آغاز کرده اند( یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه )،( ای انسان ، تو دائما در حال تلاش و حرکت بسوی پرودگارت هستی ، پس او راملاقات خواهی کرد)، همچنانکه سنگی که در حال افتادن است و به زمین نزدیک می شود نهایتا به زمین می رسد، همچنین حرکت انسان و جمیع اجزای عالم جز با بازگشت به مبدأ حرکتشان تمام و کامل نمی شود. و آنگاه در مقام تعلیل این معاد و بازگشت با دو حجت بر می آید، حجت اول ): آنکه خدا که خلقت عالم را ابتدا کرده ، نهایتا آن را به سر منزل اولی بازمی گرداند، یعنی موجودات عالم به فیض خالق بوجود آمده و تا مدت معین که به سرحد کمالشان برسند به زندگی ادامه می دهند و چون آن اجل به سرآید به معنای فانی شدن آن موجود نیست ،بلکه خدای متعال او را به سوی خود بازمی گرداند و حجت دوم ): اینکه خداوند معاد را قرار داد تا نیک و بد، یکسان نباشند و افراد مؤمن و صالح در قیامت به پاداش نیکو و عادلانه برسند و افرادکافر و معاند نیز نتیجه عملشان را با عذاب الیم و آب جوشانی که امعاء واحشائشان را می سوزاند دریافت کنند، چون هرگز کسی که با ایمان و عمل صالح خاضع شده ، با کسی که کفر و عناد ورزیده و تکبر نموده ، یکسان نیستند و چون این دو گروه در دنیا به طور یکسان تحت سیطره اسباب طبیعی وجودی قرارداشتند، لازم است که در آخرت خداوند این دوطائفه را از هم جدا نموده وجزای متناسب هرکدام را به آنها بدهد و اگر چنین نباشد، لازمه اش نفی صفت عدل و قسط الهی خواهد بود که از صفات فعلیه خداوند هستند.
@quran

12 March 2021 | 12:01

📖إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في‏ سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوي‏ عَلَي الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ما مِنْ شَفيعٍ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ذلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ أَ فَلا تَذَکَّرُونَ
💠و بدرستی که پروردگار شما کسی است که آسمانها و زمین را درشش روز بیافرید و آنگاه بر کرسی قدرت و مقام تدبیر مستقر گردید و به تدبیرامور عالم پرداخت ، هیچ شفاعت کننده ای نیست ، مگر به اجازه خود او، این است الله پروردگار شما، پس او را بپرستید، آیا هنوز متذکر نشده اید؟)
#سوره_یونس_آیه_3
🔑این آیه دررد سخن کفار است که پیامبر را ساحر نامیدند، می فرماید که قرآن شما را به معارفی صحیح و حقه دعوت می کند که به هیچ وجه سحر نیست و از جمله آن معارف دعوت به توحید است که می فرماید: پروردگار شما همان (الله ) است که همه عالم محسوس و مشهود را در شش روز(شش مرحله )(2)، بیافرید وسپس به عالم غیر محسوس پرداخت و بر کرسی تدبیر و قدرتش که همه تدبیرها به آن مقام منتهی می شود، قرار گرفت و آنگاه به اداره امور عالم پرداخت ، پس او هم خالق است و هم مدبر و نیز در امر خلق و تدبیر عالم ، هیچ واسطه و یاوری برای او نیست تا او را یاری نموده و یا در عالم دخالت داشته باشد و اگر هم شفیعی باشد به اذن خود اوست ، پس خداوند عالم سبب اصلی است و غیر او هیچ سببی اصالت و استقلال ندارد، و اسباب ظاهری که هستند، همه را خود پروردگار به آنها سببیت داده و آنها را واسطه و شفیع قرار داده و او مسببب الاسباب است ودر آخر می فرماید: این پروردگار شماست که خالق و مدبر است و باید فقط او رابپر ستید،پس چرا فکر شما متوجه این واقعیت نمی شود که بدانید فقط (الله ) رب شماست و هیچ معبودی جز او نیست .
@quran

11 March 2021 | 03:59

📖أَ کانَ لِلنَّاسِ عَجَباً أَنْ أَوْحَيْنا إِلي‏ رَجُلٍ مِنْهُمْ أَنْ أَنْذِرِ النَّاسَ وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ قالَ الْکافِرُونَ إِنَّ هذا لَساحِرٌ مُبينٌ
💠آیا مردم تعجب می کنند از اینکه به مردی از جنس آنان وحی نمودیم که مردم را بیم دهدو کسانی را که ایمان آوردند بشارت دهد به اینکه نزد پروردگارشان مقامی صادق دارند؟ ولی کافران گفتند: همانا این مرد جادوگری آشکار است
#سوره_یونس_آیه_2
🔑آیه به نحو استفهام انکاری می گوید، چه جای تعجب است از اینکه ما معارف الهی را که دعوت قرآنی شامل آن است به فردی از میان شما وحی کنیم ؟ تا عامه مردم را بیم دهد و مؤمنان را بشارت دهد که نزد پروردگارشان منزلت و مقامی صادق وواقعی دارند(>فی مقعد صدق عند ملیک مقتدردر مجلسی پسندیده ، نزد مالکی توانا و مقتدر
@quran

10 March 2021 | 01:56

📖الر تِلْکَ آياتُ الْکِتابِ الْحَکيمِ
💠(الر)، آن آیات گرانقدر کتابی است سراسر حکمت )
#سوره_یونس_آیه_1
🔑(الر)از رموز قرآنی است که ارتباطی بین معانی سوره و این حروف مقطعه ابتدائی وجود دارد و خداوند به رموز آن داناست ، سپس بالفظ(تلک ) که مخصوص اشاره به دور است به آیات قرآن اشاره می نماید تادلالت نماید که آیات الهی درجه ای بسیار رفیع و عالی دارند و از مقام خداوندصاحب عرش نازل شده اند و آیات جمع کلمه (آیه ) به معنای نشانه و علامت می باشد و در مورد اعیان خارجی هم استعمال شده است ، اما در اینجا منظورهمان اجزای کتاب الهی است که می فرماید: کتابی حکیم است ، یعنی کتابی که درآن هیچ خلل و رخنه ای وجود ندارد و محکم است ویا کتابی که حکمت و دانش در آن استقرار یافته و بعضی نیز می گویند منظور از کتاب حکیم همان (لوح محفوظ) می باشد، لیکن این معنا از سیاق بدور است .
@quran

9 March 2021 | 02:30

📖فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظيمِ
💠پس اگر روی گرداندند، بگو خدا مرا کفایت می کند که جز او هیچ معبودی نیست ، بر او توکل می کنم و او پروردگار عرش بزرگ است
#سوره_توبه_آیه_129
🔑این آیه درمقام تعلیل حکم وجوب پیروی و اطاعت از رسول الله (ص ) است ، چون به رسول خود می فرماید: اگر افراد معاند اعراض کردند، تو بگو خدا مراکافیست وهیچ معبودی جز او نیست ، یعنی پیامبر از آنجا که از همه اسباب ظاهری قطع نظر کرده و تنها به خدای لاشریک اعتماد نموده ، خدا او را کفایت می کند، چون جز او هیچ معبود و کفایت کننده ای نیست و توکل یعنی اینکه بنده ، پروردگارش را وکیل خود بداند و او را مدبر امور خویش دانسته و به مسبب الاسباب تکیه نماید، زیرا هیچ اعتمادی به اسباب ظاهری نیست و سررشته همه اسباب بدست اوبوده و اوست صاحب ملک و سیطره ، که پادشاهی او بر همه موجودات گسترده است و مدبر همه عوالم و کائنات می باشد.
@quran

8 March 2021 | 01:18

📖لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْکُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ
💠به تحقیق نزد شما فرستاده ای از خودتان بیامد که ضرر وهلاک شما بر او دشوار است و او نسبت به هدایت شما مشتاق و نسبت به مؤمنان رئوف و رحیم است
#سوره_توبه_آیه_128
🔑می فرماید: ای مردم پیغمبری از جنس خودشمانزد شما آمده که اوصاف او چنین است که از نابودی و خسارت شما ناراحت می شود و نسبت به همه شما خیرخواه است و مشتاق هدایت همه مردم اعم ازمؤمن و کافر بوده و در خصوص مؤمنان مهربان و رئوف است ، حال با چنین اوصافی آیا شایسته است که از او سرپیچی کنید؟€ هرگز، بلکه سزاوار است که ازاوامر او پیروی کرده و مطیع او باشید، چون او رسولیست که به امر خدا قیام کرده و خیرخواه شماست ، پس اطاعت کردن از او همان اطاعت از خداست ، گفته می شود که خداوند هرگز دو اسم از اسامی مبارکه خود را به شخصی غیر رسول گرامیش (ص ) نسبت نداده است ، چون دراینجا پیامبر را با اسماء حسنای خود(رئوف ) و (رحیم ) وصف می نماید.
@quran

7 March 2021 | 11:47

📖وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ نَظَرَ بَعْضُهُمْ إِلي‏ بَعْضٍ هَلْ يَراکُمْ مِنْ أَحَدٍ ثُمَّ انْصَرَفُوا صَرَفَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ
💠و هنگامی که سوره ای نازل می شود، بعضی از آنان به بعضی دیگر نگاه می کنند و می گویند،آیا کسی متوجه شما هست ؟ آنگاه بر می گردند، خداوند دلهایشان را برگرداند به سبب اینکه گروهی هستند که نمی فهمند
#سوره_توبه_آیه_127
🔑این آیه خصوصیت دیگر منافقان را بیان می کندکه وقتی سوره ای نازل می شود و آنها حاضرند، به یکدیگر نگاه معنی داری می کنند که با زبان نگاه بهم می گویند: آیا کسی شما را می بیند؟ چون می ترسند که علائم اضطراب درونی و نفاق باطنی در چهره هایشان ظاهر شود و دیگران ازسر درونیشان باخبر گردند، لذا از افراد هم گروه مانند خود، در باره حال وروزشان سئوال می کنند تا بدانند،آیا کسی از اطرافیان از وضع درونی آنها باخبرشده یا خیر، و این سخن ، کلام کسانی است که طاقت شنیدن آیات الهی رانداشته باشند و آنگاه از نزد پیامبر باز می گردند، در حالیکه خدا دلهایشان را ازفراگرفتن و دریافتن آیات الهی و ایمان به آن بازداشته و برگردانیده است ، چون اینها مردمی کر و گنگ و کور هستند که چشم دیدن و گوش شنیدن و زبان گویایی برای حق ندارند و لذا مردمی هستند که حق را تعقل نمی کنند و شاید هم این کلام نفرینی از جانب خداوند در حق آنها باشد ،(و الله یعلم ).
@quran

5 March 2021 | 05:55

📖أَ وَ لا يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ في‏ کُلِّ عامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لا يَتُوبُونَ وَ لا هُمْ يَذَّکَّرُونَ
💠آیا نمی بینند که در هر سال یکبار و یا دوبار آزمایش می شوند،آنگاه توبه نمی کنند و متذکر نمی شوند
#سوره_توبه_آیه_126
🔑استفهام تقریری است ، می فرماید:چراتفکر نمی کنند و عبرت نمی گیرند، با اینکه می بینند که در هر سال یک یادوبار مورد امتحان و ابتلاء واقع می شوند و در امتحان مردود شده و معصیت می کنند و آنگاه توبه نمی کنند ومتذکر هم نمی شوند و اگر دراین مورد تفکر وتعقل می کردند، متنبه می شدند و وظیفه خود را تشخیص می دادند و به یقین می دانستند که استمرار این روش باعث می شود که هر سال پلیدی جدیدی برپلیدی سابقشان افزوده شود و نهایت امرشان به هلاکت دائمی و خسران ابدی منجر گردد.
@quran

4 March 2021 | 05:54

📖وَ أَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَي رِجْسِهِمْ وَ ماتُوا وَ هُمْ کافِرُونَ
💠و اما کسانی که در دلهایشان مرض است (نزول قرآن ) پلیدی برپلیدیشان بیافزود و در حالی که کافر بودند مردند
#سوره_توبه_آیه_125
🔑می فرماید: اهل شک و نفاق ،از شنیدن آیات قرآن نه تنها خاضع و خاشع نمی شوند و ایمانشان افزون نمی گردد، بلکه گمراهیشان اضافه می شود و پلیدی باطنشان افزوده می گردد واین حالت به کفر منجر می شود، لذا با حالتی از دنیا می روند که قلبهایشان مملو ازشک و انکار و کفر است ، همچنانکه خداوند در جای دیگر می فرماید:( وننزل من القران ما هو شفاء و رحمه للمؤمنین و لا یزید الظالمین الا خسارا)(37)،و ما از این قرآن مایه های شفا و رحمت برای مؤمنین نازل نمودیم و ستمکاران را جز زیان چیزی نمی افزاید).
@quran

3 March 2021 | 04:11

📖وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّکُمْ زادَتْهُ هذِهِ إيماناً فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ
💠و هنگامی که سوره ای نازل شودبعضی از ایشان ، کسی است که می گوید، این سوره ایمان کدامیک از شما را زیادکرد؟ اما آن کسانی که ایمان آورده اند ایمانشان زیاد شده و خوشحال می شوند
#سوره_توبه_آیه_124
🔑از این آیه بر می آید که کسی این سئوال را نموده دلش خالی از شک و تردیدنبوده و چون در قلب خود هیچ اثری از نزول قرآن مشاهده نکرده ومی پندارد که دیگران هم مانند خود او هستند، لذا در جستجوی کسی است که قلبش از نزول قرآن متأثر شده باشد، چون می بیند که رسولخدا(ص ) ادعا می کند که قرآن هرقلبی را اصلاح می نماید، چه آن قلب خاشع باشد و چه منحرف و مایل از حق ،لذا شک او افزایش می یابد و نفاقش زیادتر می شود. اما افراد مؤمن که دلهایشان خالی از نفاق و مرض است ، نزول قرآن باعث زیادت ایمان آنان و روشن شدن زمینه دلهایشان به نور هدایت می گردد و این افزایش ایمان ، هم از جهت کمیت و هم از جهت کیفیت می باشد و همین نورهدایت باعث می شود که شرح صدر بیابند و صورتهایشان از سرور و فرح برافروخته گردد.
@quran

2 March 2021 | 02:11

📖يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذينَ يَلُونَکُمْ مِنَ الْکُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فيکُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقينَ
💠ای کسانیکه ایمان آورده اید با کسانی از کفار که مجاور شمایند بجنگید و باید آنها در شما خشونتی ببینند و بدانید که خدا باپرهیزکاران است
#سوره_توبه_آیه_123
🔑در این آیه دستور جهاد عمومی به مسلمانان داده شده تا ازهر طرف در دنیا، اسلام گسترش بیابد، یعنی ایمان اقتضاء می کند که بکوشند تاتکلیف خود را ادا نموده و سراسر مردم گیتی را به نعمت هدایت و اسلام مشرف سازند تا همه پرچمهای غیر توحید سرنگون شود و پرچم اسلام در سراسر عالم به اهتزاز در آید و همه ادیان و شرایع غیر الهی نابود گردند و آنگاه می فرماید:کفار باید در شما خشونت و شدت عمل ببینند، تامطیع و منقاد شما گردند و کلمه توحید را پذیرفته و کفر را ترک گویند و بدانید که خداوند با پرهیزکاران است وآنان را تأیید نموده و یاری می نماید، پس بکوشید به اوامر و حدود الهی ملتزم باشید تا خداوند شما را نصرت نماید.
@quran

1 March 2021 | 03:00

📖وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
💠مؤمنان نتوانند دسته جمعی سفر کنند، پس چرا از هر گروه ایشان دسته ای سفر نمی کنندتا در کار دین دانش عمیق بیاموزند و چون بسوی قومشان بازگشتند، آنها را بیم دهند تا شاید ایشان بترسند
#سوره_توبه_آیه_122
🔑در این آیه می فرماید: همه مؤمنان در شهرهای دیگر نباید دسته جمعی به جهاد بروند، بلکه باید گروهی از آنها به مدینه آمده ونزد پیامبر دانش دینی را فرا بگیرند و وقتی مردم شهرشان از جهاد برگشتند، آنهارا انذار نموده و از مخالفت با احکام دینی در اصول و فروع بر حذر بدارند، پس مقصود از تفقه در دین ، فهمیدن همه معارف دینی از اصول و فروع است ، نه فقطاحکام عملی که فعلا به عنوان (فقه ) استعمال می شود و مطلب دیگر اینکه وظیفه کوچ کردن برای جهاد از طلبه علوم دینی ساقط شده و وظیفه آنها انذار نمودن مردم از مخالفت با احکام الهی و بر حذر داشتن آنهاست نه اغراض پست ومغرضانه ، مثل ریاست و صدارت و تشبه به ستمکاران در لباس پوشیدن و غذاخوردن و سایر شئون زندگی و آنان در بین مردم چون الگوئی از رفتار دینی هستند(لذا اگر عالمی فاسد شود عالمی را به فساد می کشاند و حضرت علی (ع )می فرمایند: (سخن اهل علم اگر صحیح باشد درمان و اگر نادرست باشد، درداست
@quran

28 February 2021 | 03:19

📖وَ لا يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغيرَةً وَ لا کَبيرَةً وَ لا يَقْطَعُونَ وادِياً إِلاَّ کُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما کانُوا يَعْمَلُونَ
💠و هیچ خرج کوچک یا بزرگی نمی کنند،و هیچ دره ای را طی نمی نمایند، جز آنکه برای آنان نوشته شود تا خداوند بهتر ازآنچه عمل می کرده اند، به آنها پاداش دهد
#سوره_توبه_آیه_121
🔑می فرماید: هر هزینه ای که در راه خداخرج کنند، کم یا زیاد و هر وادی که بپیمایند، برایشان ثبت می شود تا به بهترین وجه جزا داده شوند و لذا اجرشان محفوظ است و اگر فرمود: ( جزای بهترین اعمالشان را بدهد) برای آنست که صاحبان عمل ، بیشتر رغبتشان متوجه اعمال نیکوتر است ، یا به این جهت که پاداش بهترین اعمال مستلزم پاداش سایراعمال نیز هست . و یا شاید مراد از بهترین اعمال (جهاد در راه خدا) باشد چون جهاد ازدشوارترین اعمال و مهمترین آنهاست که دعوت دینی بواسطه آن قوام می یابد ویا آنکه جزای عمل در حقیقت همان ، خود عمل است که بسوی پروردگار رفته ودر واقع بهترین جزا همان بهترین اعمال است و لذا جزا دادن به بهترین اعمال همان جزا دادن به بهترین جزاست . و معنای دیگر اینکه بگوئیم ، خدای بزرگ ، گناهان ایشان را که مخلوط بااعمال نیک آنهاست می آمرزد و جهات نقص اعمال آنها را می پوشاند و عمل نیک آنان را به صورت نیکوتر مبدل می نماید و آنگاه به آن عمل نیکوتر پاداش می دهد.
@quran

27 February 2021 | 02:16